Fortsätter här ännu lite med Sarah Coakley, sen får jag nog lov att lämna henne och försöka hitta någon annan kvinna ur kursmaterialet ;).
I intervjun påstår Coakley att alla stora polemiska och problematiska frågor inom kristna kyrkan har handlat om sexualitet. Tänk bara med början från syndafallets skam över nakenheten till senare frågor kring celibat, homosexualitet, feminism och kvinnliga präster. Här kommer jag att tänka på en kolumn som prästen Maria Sundblom-Lindberg skrev om hur hon blivit bemött i sitt ämbete när hon var gravid, en person hade ifrågasatt hennes trovärdighet som präst, eftersom man nog såg vad hon hade haft för sig i sängkammaren... Coakley talar här om det problematiska eros, och berättar hur det också när man befinner sig i tyst, meditativ bön dyker upp sexuella tankar. "There is much neglected 'erotic' visdom there which our post-Freudian culture has simply outlooked."
Coakley hävdar utgående från detta, att lust (desire) är en mera grundläggande kategori än kön, eftersom lusten är det som på ett grundläggande sätt förklarar vår kontakt med det gudomliga. Coakley säger att "I see God as a desiring God who implants in our created nature a sexual desire that is the clue knit into our created nature a sexual desire that is the clue knit into our nature to remind us of our deep dependence on God."
Kan man tänka sig att postmodern teologi kunde föra med sig en förändrad syn på kön och sexualitet inom kyrkan?
Cedà Mp3 Download
4 år sedan
Något skumt med citatet...
SvaraRaderaHej
SvaraRaderaJag har funderat över samma sak. Jag tycker att här finns rum för diskussion, allt är inte alltid så absolut som man först tycker. Här ett exempel. Coakley diskuterar ju begreppen kön ur teologisk synvinkel. Ur biologisk syn är kön inte ett entydigt begrepp. Vi talar oftast om olika sexuella läggningar men det finns faktiskt mera en två kön. Som sjukskötare har jag stött på bebisar och vuxna som inte har ett entydigt kön, de har ofta båda könens yttre könsorgan. Enligt google föds det 1 barn per 2000 med oklart kön:
"Intersexualism, ibland intersexualitet, är en term som täcker en stor grupp medicinska tillstånd, för vilket det gemensamma är att personen är född med könsorganskaraktäristika av båda könen.
Det finns ett stort mörkertal intersexuella men man räknar med att 0,5-1% av alla nyfödda har en avvikelse i könstillhörigheten. Det föds ca 1 barn på 2000 med någon typ av intersexuellt tillstånd."
Hejsan
SvaraRaderaSkummade igenom nästa veckas TV program i Visionen i dag. Nu på måndag kommer det på TV 1 ett dokumentärprogram om fenomenet Intersexualitet (Prisma).
Hej Christina,
SvaraRaderaTack för intressanta tankar i dina bloggar. Beträffande Coakley:
"I intervjun påstår Coakley att alla stora polemiska och problematiska frågor inom kristna kyrkan har handlat om sexualitet."
Detta kan väl stämma till en del i dagens kyrka (de senaste 20-30 åren) men nog är det lite tjockt av Coakley att göra det till en generalisering genom tiderna.
Hade t.ex. Luthers reformation någonting med sexualiteten och genusfrågor att göra?
Mvh Jussi
Intressant att läsa det Margit skriver om sina egna erfarenheter. Visst har jag hört om sådant, men det är alltid "konkretare" när någon har egna erfarenheter.
SvaraRaderaMed anledning av Christinas fråga tror jag definitivt att den postmoderna teologin kan göra något för synen på kön och sexualitet inom kyrkan. Inom postmoderniteten försöker man ofta överskrida dualistiska uppdelningar av allehanda slag. Detta gäller också dikotomin man/kvinna eller biologiskt kön/socialt konstruerat kön osv. Om allt, eller mycket, står att finna i relationerna, konstrueras även kön i olika praktiker. I en postmodern kyrka kan det inte finnas några problem med att acceptera varken homosexuella eller transpersoner. Läste dock en notis i dagens tidning att prästen i Imatra (?) som bytte kön nu har sagt upp sig. Vad det verkar dock inte pga order från högre ort, utan pga förtroendeproblem med församlingen. Inte så postmodernt ännu mao.