Kursblog

Detta är en blog för kursen i postmodern teologi vid Åbo Akademi.

torsdag 11 mars 2010

Hauerwas och kyrkan

Försökte sätta mej in i Hauerwas sätt att tänka och fastnade för hans syn på kyrkan. Hauerwas utgår ifrån att Gud styr världen genom kärlek och förlåtelse och därför är kärlek och förlåtelse en verklig möjlighet i denna värld. Frälsningen ser Hauerwas som en historiskt och socialt förmedlad alternativ berättelse och praktik: och det är detta som är kyrkan enligt Hauerwas. Han är också kritisk mot privatiserade former av kristendom, eller att det skulle finnas föreställningar om individens frälsning som kunde ses separerade från Guds handlande i och genom kyrkan. Det är följdakligen kyrkans berättelse, förkroppsligad, som ger redskap för att förstå och beskriva den värld kyrkan lever i.

Det här låter nog postmodernt i mina öron. Här erbjuds ett alternativ för att förstå kyrkan utgående från kyrkans egen logik. Jag tror jag börjar ha en aning om nu vad som ligger bakom idén att den postmoderna ideologin kunde ge teologin ny tyngd.

4 kommentarer:

  1. Jag tror det väl kan vara så, att kyrkan och dess historia just nu i den tid vi lever ger redskap att förstå och beskriva den värld kyrkan lever i. Men jag är inte säker på att det varit så hela tiden. Kyrkan har inte varit nåt statiskt utan den har förändrats till det bättre och till det sämre under tidernas lopp samtidigt som världen också förändrats. Jag tror därför att det under andra tider funnits bättre sätt att förstå den värld kyrkan lever i än de redskap kyrkan försätt oss med just då. Visst är det viktigt att förstå kyrkan utgående ifrån kyrkans egen logik, men finns det inte risk för själv nöjdhet också i det synsättet?

    SvaraRadera
  2. Bra poäng Torsten. Det är en stor risk, och jag ser detta i mycket teolog som är arbetar på det sätt som de teologer vi studerar på denna kurs. Ibland gör Milbank det själv, men framför allt vissa av hans lärjungar faller just i det diket - lyfter fram kyrkan som lösning på alla problem och det sekulära som ren ondska.

    För att göra detta seriöst måste man bygga på en seriös kritik av samtiden och en självkritisk bild av den kristna traditionen. Lättare sagt än gjort!

    SvaraRadera
  3. Hauerwas kommer ju från USA och har säkert mest kunskap om kyrkan där. När jag lyssnade på mina släktingar från USA och deras bekymmer att hitta "sin" kyrka lät det mycket främmande. Deras kyrka lät som en blandning av en finsk församling+ hälsocentral + socialbyrå. Sarah Coakley diskuterar också skilnaden mellan församlingarna i England (den Anglikanska) versus kyrkorna i USA. Dessa ser mycket olika ut. De speglar sina respektiva länder?.
    Jag tror inte på att kyrkan kan vara en lösning på alla problem, men den kan nog vara en del av lösningen. Denna lösning kan se mycket olika ut beroende på var vi bor och vilka uppgifter vår kyrka har. Kyrkans uppgifter redan i västvärlden tycks variera mycket beroende på i vilken samhälle den finns.

    SvaraRadera
  4. Hej Margit. Arne Rasmusson är ju en svensk, mycket känd, teolog som är influerad av Hauerwas. Han ser inte samma problem som du gör genom att läsa Hauerwas. Nu uppfattar jag i och för sig inte exakt vad det är du anser vara bristande, men jag postar en länk till Arnes texter ifall det skulle vara intressant.

    http://www.idesam.umu.se/om/personal/religion/arne-rasmusson/publikationer/

    SvaraRadera